Ogłoszenia Szczecin, Ogłoszenia Praca Szczecin

ogłoszenia szczecin

Ogłoszenia Szczecin

Luźne Spotkanie Bez Zobowiązań
Szukam dyskretnego i niezależnego mężczyzny do intymnych spotkań. Nie zależy mi ...
Szczegóły ogłoszenia
Młoda Kobieta Szuka Mężczyzny
Szukam mężczyzny do przelotnego związku opartego na wzajemnym zaspokajaniu swoic...
Szczegóły ogłoszenia
Zdecydowana szuka mężczyzny
Jestem porządną i spełniająca się w pracy kobietą. Chętnie porozmawiam, spotkam ...
Szczegóły ogłoszenia
Pani pozna Pana - Ogłoszenie Prywatne
Chętnie poznam faceta, który szuka zwykłej koleżanki miłych spotkań. Bez zobowią...
Szczegóły ogłoszenia
Poszukuję Dyskretnego Mężczyzny
Poszukuję mężczyzny bez względu na wiek do luźnej relacji. Mam własne mieszkanie...
Szczegóły ogłoszenia
Poznam Fajnego Faceta
Szukam kogoś do niezobowiązującej znajomości przepełnionej szalonymi rzeczami i ...
Szczegóły ogłoszenia
Pani pozna Pana - Ogłoszenie Prywatne
Chętnie poznam faceta, który szuka zwykłej koleżanki miłych spotkań. Bez zobowią...
Szczegóły ogłoszenia
Pani Szuka Pana
Szukam normalnego i z poczuciem humoru faceta do dyskretnych spotkań. Mam własne...
Szczegóły ogłoszenia
Pani pozna Pana - Ogłoszenie Prywatne
Chętnie poznam faceta, który szuka zwykłej koleżanki miłych spotkań. Bez zobowią...
Szczegóły ogłoszenia

Imprezy w Szczecinie

kwiecień, 2024
PnWtŚrCzPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
6789101112

Dodaj impreze do kalendarza

Jeżeli wiesz o ciekawej imprezie lub wydarzeniu, dodaj ją do naszego Kalendarza Wydarzeń. DODAJ WYDARZENIE

Przyjaciele

siegnij po pomoc

Linki

Przewóz Zwłok
Przewóz zwłok z zagranicy

Transport urny z prochami za Granicy
Transport Urny z prochami

Transport zwłok do polski
Profesjonalnie i szacunkiem przeprowadzimy transport zwłok  do Polski.


Prezydent Szczecina wstrzymał prace nad kolejnymi odcinkami obwodnicy śródmiejskiej. Budowa zostanie zamrożona na kilka lat. - Nie stać nas na nią teraz. Ruszamy z innymi inwestycjami - tłumaczy miasto

Obwodnica śródmiejska to najważniejsza inwestycja drogowa prowadzona w Szczecinie od 1998 r. Bez niej niemożliwe jest odkorkowanie centrum miasta i ograniczenie ruchu samochodowego w śródmieściu.

Dlatego jeszcze w lipcu 2007 r. Piotr Krzystek, już wtedy prezydent, pytany o priorytety obwodnicę śródmiejską wymieniał na pierwszym miejscu: - Uważam, że to kluczowa droga dla Szczecina. Jeżeli powstanie, będziemy mieli jeden z najnowocześniejszych układów komunikacyjnych w Polsce - mówił dodając: - Planujemy, że ostatni odcinek, dochodzący do ul. Mieszka I, oddamy w roku 2012 ["Gazeta Wyborcza", 5 lipca 2007 - red].

Już wiadomo, że tak się nie stanie. Pod koniec ubiegłego roku prezydent Krzystek polecił szefowi inwestycji miejskich wstrzymanie prac projektowych dla kolejnego szóstego odcinka drogi.

Powód?

- Nie stać nas na nią teraz - wyjaśnia Paweł Sikorski, dyrektor wydziału inwestycji miejskich. - Startujemy w tym roku z kilkoma bardzo kosztownymi inwestycjami: hala widowiskowo-sportowa, filharmonia, przebudowa ul. Struga. To powód wstrzymania prac.

Piąty etap i stop

Budowę obwodnicy rozpoczęto od przebudowy wiaduktu na ul. Rugiańskiej. Potem przebudowano skrzyżowanie ulic Wilcza - Przyjaciół Żołnierza - Obotryckiej - Komuny Paryskiej. Od tego skrzyżowania obwodnica ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. W połowie ubiegłego roku "dociągnięto" ją do ul. Krasińskiego - Duńskiej. Niebawem rozpocznie się budowa piątego etapu (do ul. Arkońskiej przy wiadukcie) - będzie gotowy do 2012 r. I na tym na razie koniec. Kolejne etapy miały się kończyć na al. Wojska Polskiego w okolicy dworca Łękno (VI), 26 Kwietnia przy Turzynie (VII), Mieszka I w rejonie pl. Szyrockiego (VIII). W pierwotnych planach był także odcinek od Mieszka I do ul. Zapadłej, by stąd połączyć się z Autostradą Poznańską.

Ostatnio inwestycja prowadzona była w ten sposób, że podczas budowy danego odcinka projektowano następny. Dlatego już rok temu miasto zorganizowało przetarg na koncepcję i projekt szóstej części obwodnicy. Wygrało go konsorcjum pracowni projektowych Macieja Kasprzyka i DiM Ryszarda Kowalskiego. Projekt miał kosztować 2,6 mln zł.

- Wykonaliśmy trzy koncepcje. Najkorzystniejsza - naszym zdaniem - jest ta, która zakłada przejście obwodnicy pod obecną al. Wojska Polskiego. Porozumieliśmy się nawet z koleją w sprawie przesunięcia torowiska, by w miejscu gdzie obecnie są tory, puścić drogi. To ograniczyłoby koszt inwestycji - mówi Kasprzyk. - Koncepcja to ledwie 10 proc. naszego zadania. Dalszych prac mamy jednak nie robić.

Będziemy stać w korkach

- Zakładaliśmy, że budowę piątego odcinka rozpoczniemy wcześniej. Liczyliśmy też, że będzie tańszy. Miał kosztować około 70 mln zł, będzie kosztował ponad 100 mln. To też powód odłożenia w czasie prac nad szóstym etapem - tłumaczy Sikorski. - Dofinansowanie unijne wystarczy nam na zakończenie piątego odcinka.

- Można było zrobić projekt, uzyskać pozwolenie na budowę i starać się o pieniądze - uważa Kasprzyk. - Gdyby "się znalazły", można by było z marszu rozpocząć budowę.

Sikorski przyznaje, że obwodnica przerwana na piątym etapie będzie swoistym kikutem, niewiele wnoszącym dla układu komunikacyjnego miasta. Mieszkańcy północnych dzielnic dojadą do skrzyżowania z ul. Niemierzyńską i dalej będą mieli w perspektywie korek na ul. Papieża Pawła VI i Zaleskiego, nim dojadą do al. Wojska Polskiego.

- Nawet zbudowanie szóstego etapu nie załatwia w pełni sprawy - twierdzi jednak Sikorski. - Mając jego koncepcję, możemy natomiast zastanowić się, jak projektować dalsze odcinki. Jeśli tylko będziemy mieli pieniądze, obwodnica śródmiejska dalej będzie priorytetem.

Kiedy?

- Może uda się uzyskać dofinansowanie na kontynuację obwodnicy w następnym okresie finansowania unijnego [2014-2020 - red.] - mówi Paweł Sikorski.

To oznacza "zamrożenie" obwodnicy śródmiejskiej na pięć-sześć lat.


Komentarz

Niewiele ponad dwa lata temu prezydent Piotr Krzystek mówił nam, że obwodnica śródmiejska jest jego priorytetem inwestycyjnym i chce, byśmy dojechali nią aż do Mieszka I już w 2012 roku. Droga miała być budowana jednocześnie z dwóch stron - jedynie takie prowadzenie inwestycji gwarantowało jej powstanie w zakładanym przez prezydenta terminie.

Minęły dwa lata i okazuje się, że w 2012 r. nie będziemy mieli nawet połowy obwodnicy, przydatność tego co powstanie będzie znikoma, a projektowanie reszty zawieszone.

Co się stało? Czy prezydent - już wtedy z półrocznym stażem - nie wiedział, co obiecuje?

Zmieniły się przede wszystkim priorytety inwestycyjne prezydenta. Miejsce obwodnicy zajęły nowa filharmonia i hala widowiskowo-sportowa. Inwestycje warte pół miliarda, które w sporej części trzeba będzie pokryć z miejskich pieniędzy. Filharmonię zaprojektowano już w czasie urzędowania Krzystka, a hala pierwotnie miała być finansowana z funduszy unijnych, których miasto jednak nie dostało. Zwyciężyły więc igrzyska. Na drogi zabrakło kasy.

Mariusz Rabenda

Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
05-01-2010 Mirek Tyl

Dodaj komentarz

Usługi Pogrzebowe Szczecin